We willen betere ELO’s!

Elliot Masie (The MASIE Center; zie website) is een gerespecteerde professional in de e-learning wereld. Hij richt zich vooral op leren in het bedrijfsleven, de HR functie etc. Masie organiseert elk jaar zijn ‘eigen’ conferenties. De grootste (volgens mij) heet simpelweg “Learning[jaartal]”. Learning2007 was afgelopen oktober een groot succes met meer dan 2000 bezoekers.
Zijn website bevat veel interessante informatie over e-learning. Een recent artikel gaat in 12 wensen voor betere Learning Management Systems (LMS), dat wat we in Nederland Elektronische Leeromgevingen noemen. Ik zal op enkele wensen nader ingaan.Wat vind ik van de 12 wensen? Alle wensen zijn zonder meer zeer relevant. Maar dat had ik ook niet anders verwacht bij Masie. Drie wil ik er uit lichten:

  1. Meer content; en dan vooral moet het simpeler worden dat ‘eigen’ content van een docent (of leerling, of ergens anders vandaan) geplaatst kan worden. Dit gebeurt, denk ik, in Nederland al behoorlijk veel. Blijkbaar is in de VS de content in een ELO nog vooral afkomstig van uitgevers.
  2. Meer sociale interactie in het systeem (“social knowledge”). Een hele herkenbare wens, maar inderdaad vaak nog geen realiteit. In een bedrijfsomgeving wil je graag weten wie op welk gebied expert is of reeds ervaring heeft opgedaan. Van zo’n collega wil je graag iets leren!
  3. In samenhang met de vorige wens is het dan ook handig om te weten hoe collega-lerenden een bepaalde leereenheid ervaren hebben, of een bepaalde expert beoordelen (“Ratings”). Ook dit zien we nog niet vaak in de huidige ELO’s.

De meest interessante wens vind ik die waar Masie de link legt tussen Learning & Human Capital. Oftewel: er moet een nadere en betere integratie komen tussen de ELO en een gemiddeld HR systeem (dat vaak van een grote leverancier, zoals Oracle of SAP, wordt betrokken). Er zal regelmatig gegevensuitwisseling tussen deze systemen plaats moeten vinden. Bijvoorbeeld als een werknemer een bepaalde test met goed gevolg heeft afgelegd, en daarmee wellicht in aanmerking komt voor promotie naar een nieuwe functie.
Op dit gebied gebeurt wel het één en ander, ook al is dat wellicht nog een beetje buiten het zicht van velen. Bij Oracle hebben ze dit issue inmiddels al opgepakt, samen met de Sakai Foundation, onder de titel Academic Enterprise Solutions. De partijen zijn zo verstandig om de open IMS Enterprise specificatie als basis te kiezen voor de gegevensuitwisseling. Actuele informatie over dit initiatief is een beetje lastig te vinden… Maar alhier het persbericht uit augustus 2006, een presentatie (powerpoint) op de Sakai conferentie van december 2006 en een whitepaper (PDF; augustus 2006). Voor diegenen die Sakai overwegen lijkt mij dit iets om goed in de gaten te houden! Nadere informatie en contacten zijn via mij te verkrijgen. Via die contacten ga ik zelf ook op zoek naar nadere informatie. Wordt vervolgd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *