Verandert leren door web 2.0?

Web 2.0 is sinds een aantal jaren een term die we overal tegen komen; sommigen hebben het ook al over web 3.0 (het semantische web). Ook de term e-learning 2.0 is inmiddels al geruime tijd bekend. Maar wat betekent e-learning 2.0 nu eigenlijk? Welke impact heeft het op het leren?

Recent vond ik een aardig artikel over dit thema op de website www.elearningpapers.eu. Deze website (is er ook een papieren uitgave? de website is wel in vele talen beschikbaar!) wordt beheerd door de Europese Unie. Het artikel is van de hand van Antonio Bartolomé (professor aan de Universitat de Barcelona). Hij geeft een goed overzicht van wat we moeten verstaan onder Web 2.0. Over zijn beschrijving van e-learning 2.0 ben ik wat minder enthousiast (het is weinig uitgewerkt, veel gemeenplaatsen).

Eén van de conclusies van Bartomolé, die ik zonder meer deel, is dat leren en leven steeds meer door elkaar zullen gaan lopen (omdat we bijna overal en altijd toegang hebben tot internet). En dat is de grootste meerwaarde van web 2.0 voor leren, zo besluit Bartomolé. Maar echte schokkende veranderingen of verbeteringen voorspelt hij niet op korte termijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *