We weten allemaal dat accurate, tijdige en inhoudelijke feedback een zeer effectieve manier is om het leren van onze studenten te stimuleren. Als het om >100 studenten gaat, wil en kun je vaak als docent hier eigenlijk niet genoeg tijd in steken. Dan komt peer feedback om te hoek kijken, dus hoe we er voor kunnen zorgen dat studenten elkaar nuttige en zinnige feedback geven?Ā Nog mooier zou zijn, als we dit op de 1 of andere manier kunnen ondersteunen via (bestaande of nieuwe) ICT tools. Voor de hand ligt dan om eens naar Blackboard te kijken. En hierbij kunnen we gelukkig dankbaar gebruik maken van de kennis en ervaring van collega’s elders in het land.
Zo kwam via de mailing lijst van Podium het volgende advies van ex-collega Koos Winnips tot ons:
” In Groningen adviseren we de peerfeedback tool [in Blackboard] niet te gebruiken. Je kunt er van alles mee opzetten, maar als het eenmaal is ingesteld kan je niet bijsturen, of volgen wie aan wie is toegewezen, niet handig. In Blackboard: – kleine groepen: file exchange/dropbox – middelgrote groepen (20-40): forum – groter: probleem, voor schrijfopdrachten kan je de blog gebruiken (kan je gelijk zien wie wat geschreven heeft) Een filmpje hierover: http://youtu.be/e5lsMoTpB3Q “Het genoemde filmpje laat een docent van de RUG aan het woord (Jacqueline van Kruiningen, zie ook de foto). Zij legt haar ervaringen uit met peer feedback in Blackboard. Met zeer veel dank aan Koos voor het verwijzen naar deze ervaringen! Een mooi voorbeeld van kennis delen, zoals ik het graag zie.
Over kennis delen gesproken. Collega Lisa Gommer gaat op 22 mei tijdens onze Inspiration Market iets presenteren over peer review, en er zijn nog vele andere interessante onderwerpen en docenten (zegt het voort!). Zie deze pagina voor meer informatie: http://www.utwente.nl/inspirationmarket (intranet).
Update, 16.48 uur: en Koos wijst mij via Twitter op 18 interessante tips voor Blackboard.
Bedankt voor het plaatsen š
Als iemand ervaring heeft met een goed werkende tool voor peer-feedback in grotere groepen hoor ik het graag!
Koos
Dit blijft inderdaad een gemiste kans van Blackboard, als je het mij vraagt. In Nijmegen heeft een docent bij Sociale Wetenschappen geƫxperimenteerd met PeerScholar, weet ik. Dat product zag er in eerste instantie goed uit, al heb ik het helaas nooit live in werking gezien. Destijds waren ze nog te duur voor de faculteit om een licentie aan te schaffen, maar je zou eens kunnen nagaan wat nu de prijzen voor het hoger onderwijs zijn en of het aanvragen van een testversie mogelijk is.
Tijdens het podium overleg op 11 juni hoop ik iets te laten zien van Peerwise (studenten formuleren goede vragen, meerkeuzeantwoorden en een uitleg van het goede antwoord en andere studenten kunnen hierop reageren, verbeteren, van commentaar voorzien e.d.) en WebPA (een tool waarmee studenten elkaar groepswerk kunnen beoordelen/van feedback voorzien). Hoewel ik de details van de tool nog niet ken maar wel betrokken ben bij twee pilots hoop ik 11 juni zinvolle info te hebben om te kunnen delen.