Vandaag een derde voorbeeld van informeel leren, in mijn serie die nog lang niet voltooid is. Via Marcel de Leeuwe werd ik gewezen op een fantastische website. Het betreft Gapminder, een Zweeds initiatief. Deze stichting presenteert taaie statistische data op een heel aantrekkelijk manier. Ze maken optimaal gebruik van de huidige mogelijkheden (animatie, video, audio etc). Hun zogenaamde “gapcasts” zijn wat mij betreft een voorbeeld van informeel leren in optima forma. Bijvoorbeeld deze over de ontwikkeling van Zweden door de jaren heen (inkomen en levensverwachting).
Maar wacht eens even, al deze gapcasts worden gepresenteerd door Prof. Hans Rosling!
Bij mij bekend van zijn prachtige presentaties op de TED, zoals die in 2006:
http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/92
Nog gekker maakte hij het in 2007 toen hij aan het eind van zijn show een zwaard doorslikte:
http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/140
Wat hij laat zien is an de hand van trendalyzer sofware die hij ontwikkeld heeft en die gekocht is door Google!
Lees meer over deze fascinerende man op:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Rosling