De strategie van Blackboard

Michael Feldstein heeft een uitstekend weblog. Een echte aanrader voor iedereen die te maken heeft met e-learning (Feldstein werkt overigens zelf voor Oracle). Een recent bericht van Michael gaat over de strategie van Blackboard, het bedrijf dus, naar aanleiding van een demonstratie die hij heeft gekregen van Blackboard. Feldstein beschrijft dit bezoek en de demonstratie die hij gekregen heeft op een heldere manier. Hij slaat de spijker op zijn kop, en schrijft uitstekend op wat ook al een tijdje mijn onderbuikgevoel is over Blackboard.
Zie het bericht Blackboard’s NG Strategy, waarin onder andere het volgende te lezen valt:

(..) the message to universities is, “You don’t want to trust your mission-critical system to some flakey open source group. Buy your enterprise software from us. If you need to placate some users on your campus, let them run Sakai or Moodle at the departmental level and have them manage their courses through Blackboard. Over time, you’ll be able to wean them off of those toys and get them onto a big boy LMS.”

(de cursivering van de laatste zin is van mij) De vraag is hoe blij we moeten zijn met deze strategie van het inkapselen en uitroken van de concurrentie. Persoonlijk ben ik er niet zo blij mee. Wat is jouw mening?

One comment

  1. Hoi Wytze,

    Volgens mij is de strategie van het angst veroorzaken bij je klanten/potentiële klanten een achterhaalde strategie. Ik heb zelf niets met dat soort strategieën omdat ik denk dat je moet marketen vanuit een geloof in je eigen product.

    Ik gebruik veel OSS en veel andere software, ik gebruik met veel plezier mijn Macs en mijn Dell, zowel Firefox als Opera als IE en kies wat ik het beste vind voor een bepaalde situatie of klant.

    Op het moment dat bedrijven anderen proberen te kleineren dan vind ik dat een zielige vertoning, misschien typisch Amerikaans?

    Inmiddels zijn er ruim voldoende best practices die laten zien dat OSS prima kan voldoen, en ook schaalbaar is. Aan de andere kant zijn er ook voldoende voorbeelden dat commerciële software lang niet altijd kwalitatief voldoet.

    Hartelijke groeten, Marcel

Leave a Reply to Marcel de LeeuweCancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.