Gisteren heb ik een inspirerende dag gehad op Dé Onderwijsdagen. Zoals altijd was de organisatie weer prima in orde: een interessant programma, goede innerlijke verzorging en genoeg wandelgangen om bij te praten met deze en gene. Ik was aanwezig bij een heldere presentatie van Rolf Bruins van het Lectoraat ICT en Onderwijsinnovatie van Windesheim. Bruins heeft onderzoek heeft gedaan naar hoe IT functioneert binnen hogescholen in Nederland. De resultaten van zijn onderzoek waren behoorlijk helder, en hier en daar ontluisterend. IT zou nog veel meer kunnen (en moeten!) betekenen voor het primaire proces in het onderwijs. Het onderzoeksrapport van Bruins verschijnt binnen enkele weken op de website van het lectoraat.
Ik vond de openingspresentatie van Richard G. Baraniuk (zie foto) over kansen en mogelijkheden van Open Education zeer inspirerend en helder.
Zoals ik al eerder schreef: het wordt hoog tijd dat scholen en onderwijsinstellingen serieus bezig gaan met open lesmateriaal (veelgebruikte Engelse/Amerikaanse termen zijn opencourseware of open educational resources). Baraniuk gaf in zijn verhaal duidelijk aan waarom de tijd er rijp voor is. Bijvoorbeeld omdat de prijzen voor schoolboeken steeds hoger worden (tenminste in de VS, ik weet niet of dat ook in Nederland zo is). Maar ook omdat we tegenwoordig ICT middelen hebben om met elkaar leermateriaal te produceren en te delen. En dat delen kan tegenwoordig op een legale manier gefaciliteerd worden met de verschillende Creative Commons licenties. Voor veel mensen is Creative Commons waarschijnlijk een nieuw concept. Bij SURFfoundation is een schat aan informatie te vinden over auteursrechten en licenties. Wilfred Rubens heeft overigens een goede samenvatting van de presentatie van Baraniuk gemaakt. Er is een video-opname van Baraniuk beschikbaar bij SURFmedia. Van harte aanbevolen!
Dé Onderwijsdagen 2009 (#owd09)
Gisteren heb ik een inspirerende dag gehad op Dé Onderwijsdagen.