De consolidatie in de markt voor e-learning software blijft doorgaan. Bedrijven als Blackboard blijven maar overnames doen. Ten tijde van de Digitale Universiteit voorspelden we deze ontwikkeling al in het E-Learning trendrapport. En dat was al weer 6 jaar geleden, in 2004! Andere voorspellingen uit dat rapport kwamen overigens niet uit, maar daar kom ik wellicht een andere keer op terug. Het rapport is nog steeds wel het lezen waard, al was het maar om eens te kijken wat er dus van de voorspellingen is uitgekomen.
Enkele recente voorbeelden van de verdergaande consolidatie:
- Recent heeft Blackboard weer enkele overnames gedaan van softwarebedrijven voor webconferencing, die niet overal met enthousiasme zijn ontvangen. Eerder werd concurrent ANGEL ook opgekocht (en natuurlijk nog eerder WebCT).
- In Nederland deed Iddink (een uitgever) ook een opmerkelijke stap, in oktober vorig jaar, door Schoolmaster (een leverancier van software voor schooladministraties) over te nemen.
- Microsoft heeft een naadloze koppeling van Live@Edu (email, agenda, opslag van bestanden etc) en It’s Learning in de aanbieding (voor 800.000 leerlingen?).
- Pearson (een hele grote uitgever, ondereel van Reed Elsevier) nam eind 2008 ook een opmerkelijke stap, door Fronter over te nemen. Fronter is een van oorsprong Noors bedrijf dat een Elektronische Leeromgeving levert. Eerder lijfde Pearson ook Harcourt in. Harcourt is een grote uitgever van online toetsen.
Onlangs heeft Learn Exact zich overigens los gemaakt van haar (voormalige) moedermaatschappij, een grote uitgever in Italië. Een tegengestelde ontwikkeling dus. Maar er zijn veel meer voorbeelden van overnames. Consolidatie dus. Allemaal positieve ontwikkelingen, als je de (persberichten van de) desbetreffende bedrijven mag geloven. Onderwijsinstellingen hoeven straks nog maar met en bij één enkele leverancier, of hooguit met één enkele uitgever, zaken te doen. Makkelijk toch? Of toch niet?
U neemt gewoon de schoolboeken, de geautomatiseerde (studenten)administratie en de bijbehorende Elektronische Leeromgeving (inclusief natuurlijk een digitaal portfolio) af bij één enkele leverancier. Mooi makkelijk! Maar toch…. Het blijft knagen bij mij. De vraag is wat u er mee opschiet.
Tegentrends zijn er ook
Het is niet voor niets dat er steeds meer artikelen en (blog)berichten verschijnen over tekortkomingen van ELO’s en mogelijke alternatieven voor ELO’s. En dat er nieuwe trends bij komen, zoals “social learning” en “open education” (en in het kielzog daarvan open source). Educause publideerde daarover onlangs een goed overzicht. Wat ik maar wil zeggen: er zijn ook “tegentrends”, die u zou moeten blijven volgen. Natuurlijk blijft er een markt voor de de grote, commerciële, partijen die degelijke software kunnen leveren. Echter, er is meer…. Als u zich wilt verdiepen in nieuwe ontwikkelinen en uw visie daarover wilt vormen, volgen hier enkele tips.
- Vraag uzelf af waarom sociale netwerken, bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook, zo populair zijn. Eigenlijk is dat heel simpel: persoonlijke connecties. Wellicht dat u dat ook in uw onderwijsinstelling zou willen faciliteren? Dat gaat niet eenvoudig worden met een traditionele ELO, al was het maar omdat gebruikers van buiten niet zomaar toegang kunnen krijgen. Meer lezen? In het Verenigd Koninkrijk is er aan de University of Cambridge een onderzoek gedaan naar Academic Social Networking en hoe dat kan ondersteund worden met ICT. Er zijn ook prototypes gebouwd van hoe dat zou kunnen werken. Uiteindelijk zal dit onderzoek zijn weg vinden in de nieuwste versie van Sakai (Sakai3).
- Ik zou u ook willen vragen om u ogen en oren open te houden. En ik bedoel letterlijk OPEN. Blijf de ontwikkelingen op het gebied van OpenCourseWare, open source en en open standaarden volgen. Zo kunt u bijvoorbeeld eens gaan kijken hoe het zit met de uitwisselbaarheid van digitaal lesmateriaal op het Onderwijsplugfest op donderdag 7 oktober aanstaande. En kijk ook eens naar de enorme hoeveelheid OpenCourseWare die inmiddels beschikbaar is.
- En als laatste, maar zeker niet het minst belangrijk: zorg dat uw docenten (of leraren, of instructeurs, of traininers) goed gebruik kunnen maken van ICT. Dat gaat (helaas) niet vanzelf. En ik bedoel niet alleen het gebruik van digiborden of PowerPoint. Ook het gebruik van allerlei web 2.0 applicaties in opleiding en training kan zeer waardevol zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar het TPACK model om ICT gebruik te stimuleren onder uw docenten. Petra Fisser (Universiteit Twente) schrijft hierover op een goed leesbaar Nederlandstalig weblog.
Nog meer tegentrends? Laat het maar weten!